Jak stworzyć sklep internetowy – to bardzo częste pytanie moich klientów.
W sumie rozpoczęcie działalności e-commerce można zacząć od następujących elementów:
- oferta – pomysł na biznes – to jest najważniejsza i podstawowa sprawa. Znam właścicieli sklepów, którzy spędzili kilka miesięcy na szukanie produktów, jakimi chcą się zająć. Inna sprawa jest, gdy masz już biznes stacjonarny i potrzebujesz zacząć sprzedawać w sieci, na allegro.pl czy Amazonie. Jeśli już wiesz, co chcesz sprzedawać, to trzeba dalej rozejrzeć się za możliwościami.
- jaka platforma – czy sam chce się zajmować sklepem, czy może lepiej kupić miejsce na platformie jak Magento czy IAI shop.
Jeśli chcesz być niezależny, to kolejne kroki są dla Ciebie:
- konto hostingowe www – miejsce, gdzie można umieścić stronę www firmy, sklep internetowy itp. Najlepiej, aby takie konto w firmie hostingowej lub na własnych serwerach webowych obsługiwało skrypty napisane w PHP, Perl lub dot.net ASP oraz posiadało dostęp do bazy danych – MySQL, MSSQL czy innej, z której będzie korzystać sklep online
- komercyjna domena, pod którą umieszczony będzie serwis firmy lub sklep online. Dobrym rozwiązaniem jest wybranie domeny, która ma łatwą do zapamiętania nazwę. Powinna też być powiązana z działalnością sklepu i regionem, w którym działa. Najlepsze dla sklepów ze względu na pozycjonowanie SEO są domeny krajowe .pl czy com.pl.
- projekt serwisu – możesz wykorzystać gotowe szablony (często nieodpłatnie udostępniane w sieci) lub zamówić rozwiązanie skrojone na miarę, które jest droższe, ale dostosowane do wymagań Twojej firmy i planów na rozwój. Warto pooglądać konkurencyjne sklepy z Twojej dziedziny oraz najlepsze sklepy w sieci. Serwis powinien też być dostosowany do Twojej grupy docelowej. Młodzież będzie oczekiwać znacznie innej budowy i grafiki w sklepie niż ludzie po 50-tce.
- system płatności – w najprostszej postaci jest to konto bankowe, na które firma będzie przyjmować przelewy. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie dostepnych systemów płatności Paypal, platnosci.pl, etc.
- oprogramowanie sklepu – oparte na bazie danych i wsparte autoresponderem, który przypomina o płatnościach, promocjach, może wysyłać newslettery, może być zintegrowane z Twoim systemem księgowym, fakturowania czy systemem magazynowym . Warto sprawdzić czy takie funkcjonalości istnieją w wybranym przez Was silniku sklepu lub czy na tym etapie są Wam potrzebne. Wiele sklepów działa bez integracji z zewnętrzymi systemami.
Jakie wybrać oprogramowanie sklepu internetowego
- platformy e-commerce – np. iai-shop.com, i-sklep.pl,Big Commerce, Shopify, Magento Commerce – tutaj nie potrzebujesz szukać hostingu. Płacisz za hosting razem z usługą sklepu.
- gotowe programy sklepowe oparte na open source’owych rozwiązaniach – sote.pl, e-store.pl
- darmowe sklepy Open Source – np. Opencart, Magento, Woocommerce, Prestashop, ale tutaj potrzebny jest developer
- aukcje internetowe np. allegro.pl, e-bay.pl – gdzie można praktycznie od razu zacząć sprzedawać
- pasaże handlowe – dawanda.com, amazon.com, ceneo.pl, etsy.com
- budowa sklepu od podstaw w wybranym języku oprogramowania – tzw. rozwiązanie dedykowane
Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Pomożemy w wyborze najlepszego rozwiązania dla Twojego biznesu – tutaj.
Start z e-commerce – najszybciej:
Najtańsze i najszybsze do wprowadzenia przy start up sklepu są aukcje internetowe. Allegro czy ebay mają wiele widgetów, które umożliwiają fajne zarządzanie takim sklepem, zamówieniami i klientami.
Drugie w kolejności to platformy e-commerce, ale koszty abonamentowe i brak możliwości pełnej administracji sklepem może być w dłuższym terminie nieciekawym rozwiązaniem. Natomiast mamy tutaj od razu dostęp do najpewniejszych rozwiązań, wtyczek, wielu szablonów i stałej opieki informatyków.
Osobiście wolę rozwiązania tzw. standalone, czyli sklep, który tworzymy na zamówienie, którym można w pełni zarządzać, planować zmiany, modyfikować.
Tutaj opcje: gotowe sklepy Open Source lub budowa od podstaw całego sklepu dają fajne możliwości, ale są najbardziej kosztowne na start z e-commerce.
Jak sam widzisz, nie ma jednej odpowiedzi na pytania jak stworzyć sklep internetowy. Wszystko zależy od Twojego biznesu, od wymagań klientów i technicznego rozwiązania, czyli wyboru samej platformy.
Niektórym wystarczy sam przycisk na stronie Kup z połączeniem z Paypal lub z inną bramką płatności, a dla innych aplikacja do rezerwacji spotkań czy usługi jak booksy.com czy calendly.com.
Jak wypromować sklep internetowy?
W idealnym świecie, właściciela sklepu powinna interesować tylko sprzedaż, a działania związane z reklamą sklepu w internecie, takie jak promowanie strony w wynikach naturalnych i płatnych wyszukiwarek, na stronach branżowych, obsługa social media oraz projektowanie graficzne i budowa wizerunku sklepu, powinny zostać zlecone firmie lub firmom zewnętrznym, co nie zawsze jest prawdą. My Polacy lubimy robić wszystko sami. Jak stworzyć sklep internetowy, aby zaczął na siebie zarabiać – to powinien być pierwszy etap analizy biznesu i modelu biznesowego. eCommerce zmienia całą firmę – operacje, strategię, prawne elementy, zwroty, logistykę czy magazynowanie, nie pisząc o produkcji i dedykowanych rozwiązaniach.
Tak naprawdę nasz sklep potrzebuje ludzi od:
- użyteczności stron internetowych – czy są przyjazne, łatwe w obsłudze
- optymalizacji sklepu pod kątem wyszukiwarek
- SEO-copywritingu (umiejętnego tworzenia tekstów dla wyszukiwarek) – to już wyższa szkoła jazdy. Proponuję zapoznać się ze szkoleniami Hubspot po angielsku, które są za darmo i pomogą rozwiać wątpliwości.
- pozycjonowania strony
- obsługi AdWords i Analytics
- obsługi social media (FB, Tiktok, Twitter,YouTube i innych serwisów społecznościowych)
- osobę od
- oprogramowania i rozbudowy sklepu
- wdrożenie automatyzacji marketingowych – czyli crm, email, rozmowy telefoniczne, opieka nad porzuconymi koszykami, zarządzanie sprzedażą w jednym rozwiązaniu – więcej tutaj.
- automatycznej zmiany cen produktów, czyli śledzenia cen u konkurencji i reagowanie
Zwykle proponujemy klientom dwie formy współpracy:
- opiekę programistyczną, który zapewni nam nieustanne i poprawne działanie oraz rozbudowę naszego sklepu internetowego
- eCommerce consulting, który pozwala być ciągle na topie z nowymi rozwiązaniami
Zlecenie powyższych elementów firmie lub firmom zewnętrznym jest tak naprawdę w dłuższej perspektywie większą oszczędnością niż otworzenie swojego pierwszego darmowego sklepu i uczenie się wszystkiego od początku na własnych błędach.
Doceń i poleć nas