Budujemy sklep internetowy
Sklep internetowy to pomysł na rozszerzenie kanałów sprzedaży lub totalnie niezależny biznes online. Budujemy sklep internetowy z Digideo to bardzo dobra decyzja. Sprawdź nasze portfolio.
Bardzo często firmy, które prowadzą standardowy stacjonarny tworzą sklep internetowy, który działa 24 godziny na dobę, rozszerzając tym samym swoje operacje i zasięg sprzedaży.
Postanowiłam zaktualizować mój wpis z 2012 roku.
Obecnie w 2022 roku sprzedaż internetowa to już jest praktycznie standard.
W ciągu ostatnich 10 lat eCommerce zmieniło się zasadniczo. Nie jest już to żadna innowacja, a normalny kanał sprzedaży, który nie ogranicza się tylko posiadania własnego sklepu internetowego. Obecnie sprzedaż online odbywa się w wielu miejscach: Instagram, Facebook, Amazon, Etsy, Jet, czy w lokalnych portalach takich jak Allegro.
Wybór odpowiedniej platformy szczególnie teraz nie jest prosty.
Dla małych sklepów wybór jest spory – Opencart, Prestashop, Shopify, Wix, Ecwid czy Woocommerce.
Problem zaczyna się, gdy mamy więcej produktów w ofercie i wiele innych integracji z hurtowniami na przykład.
Poniższe pytania pomogą zebrać pomysły i potrzeby:
- Czy zawsze jest to dobre rozwiązanie? W Polsce jest kilkadziesiąt tysięcy takich sklepów? Jak się wyróżnić? Jak klient może nas znaleźć w tym gąszczu? Budujemy sklep online z unikatową ofertą czy kopia stacjonarnego sklepu?
- Czy nie będzie to kanibalizowaniem normalnego stacjonarnego sklepu?
- Jaką strategie zbudować, aby to nie była konkurencja, a piękne dopełnienie naszej obecnej działalności?
- Czy stać nas będzie na promocję online?
- Ile czasu i jakie koszty są związane z obsługą takiego sklepu? czy możemy użyć naszych pracowników do obsługi?
- Czy powinniśmy od samego początku i czy można połączyć sklep z naszym systemem CRM, księgowym, fakturowym, magazynowym?
- Czy myślimy o poszerzeniu naszej działalności na serwisy aukcyjne i social network? itd…
- Czy budujemy sklep internetowy w pełni dopasowany, czy korzystamy z gotowych aplikacji lub platform e-commerce? Może to nam wystarczy?
- Czy integrujemy sklep internetowy z hurtowniami, drop-shipping, a może z Aliexpress czy Alibaba?
- Czy może tworzymy aplikacje na smartfony, aby łatwiejsza był obsługa?
- Jaki mamy budżet na budowę i utrzymanie sklepu?
- Czy mamy zespół do obsługi zamówień, czy trzeba kogoś zatrudnić?
- Czy mamy budżet na promocję tego kanału sprzedaży?
Z mojego doświadczenia okazuje się, że właściciele przyszłych sklepów zapominają o zadaniu sobie tych pytań i odpowiedzi na nie.
Sama decyzja, że budujemy sklep internetowy nie wystarczy, bo w około jest całe mnóstwo podobnych sklepów, a wiele z nich bankrutuje po pół roku działalności bez odpowiedniej strategii i budżetu na promocje i działanie techniczne sklepu
Wiem, że może to wynikać z braku znajomości tematu i wiedzy.
W trakcie budowy sklepu internetowego może mieć to kluczowe znaczenie przy wyborze rozwiązania i związanymi z nim potrzebnymi inwestycjami.
Zgłaszają się do mnie też takie firmy, które chcą po prostu zbudować sklep, ale nie wiedzą jak podejść do tego tematu.
Nasze proces konsultacji wygląda następująco:
- Na początku zaczynamy od analizy potrzeb klienta odnośnie budowy sklepu internetowego (konsulting strategiczny, taktyczny i operacyjny), która doprowadza do stworzenia specyfikacji zapytania ofertowego. Nie trzeba chyba dodawać, że zaangażowanie do projektu zespołu konsultantów o tak dużych kompetencjach i ekspertyzie będzie miało istotny wpływ na koszty. Ten element może mieć jednak kluczowy wpływ na sukces całego projektu.
- Kolejnym etapem jest znalezienie najlepszego rozwiązania e-commerce dla klienta, dostosowanego do jego budżetu i planów na przyszłość.
- Bez informacji o budżecie i planach nie ma mowy o przedstawieniu rozwiązania. Tutaj potrzebna jest nić zaufania biznesowego.
Nie da się wykonać przysłowiowego „mercedesa” z budżetem na „malucha”.
Po przedstawieniu rozwiązania zaczynamy planować projekt budowy sklepu internetowego.
Oto zakres prac potrzebnych do wykonania sklepu internetowego:
- Licencje (system operacyjny, baza danych, aplikacja, hosting)
- Prace analityczne (lub osobno analityczne i usability)
- Prace graficzne (szablon, logo, animacje, bannery, itp.)
- Prace webmasterskie (cięcie grafik do HTML, składanie serwisu)
- Prace programistyczne (w tym integracje z zewnętrznymi systemami księgowymi, magazynowymi, aukcjami online, płatnościami, analitycznymi, etc.)
- Testy wydajnościowe i funkcjonalne
- Badania z użytkownikami (o ile taki element jest zakładany)
- SEO
- Promocja i reklama serwisu
- Kierowanie projektem (procentowy składnik sumy wcześniejszych wartości)
A teraz zacytuję artykuł Pawła Szymczyka z magazynu Proseed nr 5/11 str. 10, który przedstawia koszty wykonania skrojonego na miarę sklepu bez wykorzystania darmowych aplikacji i szablonów, chcąc w ten sposób uzmysłowić koszt „mercedesa” e-commerce:
Profesjonalne wdrożenie eCommerce w firmie będzie z kolei wymagać w przybliżeniu (mam na myśli ilość miesięcy roboczych, a nie czas wykonania):
- 1 miesiąc pracy projektanta interakcji
- 1 miesiąc pracy specjalisty usability
- 1 miesiąc pracy zespołu kreatywnego nad grafiką
- 1 miesiąc pracy webmastera nad cięciem grafiki i jej testowaniem pod różnymi przeglądarkami
- 2 miesiące pracy programisty nad wdrożeniem dedykowanych modułów
- 1 miesiąc pracy programisty nad integracjami z systemami zewnętrznymi
- 1 miesiąc pracy testera
- 1 miesiąc pracy programisty na wprowadzenie poprawek
- 1 miesiąc pracy project managera
- 1 miesiąc pracy programisty na poczet przyszłych modyfikacji systemu – utrzymanie sprawności działania
Zaangażowanie zespołu, który zapewni zrealizowanie wszystkich wymienionych punktów to łącznie 11 miesięcy roboczych. Biorąc pod uwagę wynagrodzenie w branży i koszt utrzymania miejsca pracy (uśredniając powiedzmy, że to koszt dla firmy 10000-30000 zł), to jak widać koszt wdrożenia Magento 2 wynosi już 100 000-300 000 zł. Nie ma w tym magii, każda wartość generowana dla klienta ma swoją cenę. Jeśli klient oczekuje wysokich parametrów związanych z jakością, niezawodnością, innowacyjnością – dostarczenie ich musi bazować na budowaniu szerokich kompetencji, a to wiąże się z kosztami.
Na drugiej szali znajduje się sklep internetowy zbudowany na darmowym Prestashop czy Opencart:
- klient wie czego chce i oczekuje zbudowania prostego sklepu bez integracji z zewnętrznymi systemami
- 2 tyg. pracy programisty nad dostosowaniem aplikacji do wymagań klienta
- 2 tyg. pracy nad skrojeniem i dostosowaniem szablonu sklepu
- następne 6 miesięcy pracy nad usuwaniem pojawiających się usterek sklepu związanym z Open Source aplikacji sklepu.
- 2 tygodnie – zarządzanie projektem
Tutaj też zastosuje podobne założenie – 20 000 PLN jako średni koszt pracownika IT w Polsce ( 2022) – cena takiego prostego sklepu – to 30,000 – 50,000 PLN netto plus dodatkowe koszty, które mogą pojawić po upływie gwarancji ( średnio 2-3 miesięcznej gwarancji)
Mam nadzieję, że ten artykuł okaże się przydatny przy podejmowaniu decyzji, czy budujemy sklep internetowy czy może spróbujemy innego rozwiązania jak aukcje, czy platformy e-commerce.
Zapraszamy do skorzystania z naszych usług Digideo w e-commerce
Doceń i poleć nas