Doskonalenie procesów biznesowych
( processes optimization) jest koniecznym elementem zarządzania w firmie.
W trakcie pracy zawodowej dla globalnych korporacji zajmowałam się wieloma transformacjami procesów biznesowych w przypadku wdrożenia nowych kategorii produktów, systemów informatycznych, które usprawniały zarządzanie procesami, przy wdrażaniu ISO w Nokia i w Regenersis, a także przy kilkunastu projektach outsourcingowych/insourcinggowych w Procter & Gamble.
W każdym z tych przypadków chodziło o poprawę wyników firmy, w tym sprzedażowych, operacyjnych, kosztowych, wypracowanie oszczędności poprzez minimalizację strat, uszkodzeń, czy wdrożenia systemu zarządzania wiedzą.
Od 9 lat pomagam małym i średnim firmom w optymalizacji procesów, w momencie podejmowania decyzji o automatyzacji i wdrożeniu rozwiązania CRM czy ecommerce.
Sprawdź naszą ofertę – tutaj.
Metody doskonalenia procesów w DIGIDEO
- Optymalizacja procesu sprzedaży – to jeden z elementów pracy nad projektem wdrożenia ecommerce, Marketing Automation czy CRM. Tutaj staramy się zanalizować obecnie istniejący proces, usługi i produkty, a potem proponujemy usprawnienie działania poprzez automatyzację. Zwykle klient oszczędza ok. 10-20% kosztów miesięcznie po wprowadzeniu takiej optymalizacji, nie mówiąc o wzroście konwersji i ilości klientów. U nas w ciągu roku konwersja wrosła wielokrotnie po wprowadzeniu CRM i optymalizacji procesu sprzedaży.
- Optymalizacja procesu operacji marketingowych – Marketing Automation – jest od kilku lat popularnym narzędziem usprawniania sprzedaży i działań marketingowych. Wykorzystując odpowiednie narzędzie doskonalenie procesów okaże się proste i łatwe. Jest to ciągły proces, wymagający regularnych zmian i dostosowań do aktualnych warunków rynkowych, szczególnie teraz w okresie Covid i zamykania krajów, wydaje się, że jest to rozwiązanie dla wielu firm. Od lat sklepy internetowe sukcesywnie wprowadzają takie rozwiązania, gdyż tam wyniki pokazują zasadność takich automatyzacji.
- Doskonalenie procesów sprzedaży online w B2B – to jest kolejna nasza specjalizacja. Pomagamy dostosowań tzw. brick and mortar procesy do działalności w Internecie. Obecnie dostępnych jest wiele rozwiązań ecommerce B2B, które spokojnie można przetestować u siebie.
- Business Process Reengineering jest to fundamentalne i radykalne podejście do totalnej zmiany procesów z góry na dół w danej organizacji. Brzmi bardzo poważnie i niewiele firm zyskało na takich operacjach( wg danych tylko 20% odniosło sukces). Sukces odniósł np. Samsung, który najpierw przeprowadził benchmarking firm konkurencyjnych, a potem zmienił totalnie swoje procesy stając się liderem w produkcji telefonów komórkowych i elektroniki.
W przypadku małych firm wystarczy decyzja szefostwa o wprowadzeniu systemu informatycznego wspomagającego działalność przedsiębiorstwa, takiego jak ERP czy CRM. Przy okazji można totalnie przeprowadzić doskonalenie procesów czy transformację. Tutaj sukces jest bardzo duży. Z mojego doświadczenia większość 90% firm zyskuje na zmianach.
Urszula Urban
W przypadku tej metodologii – proponuję zacząć od wprowadzenia Business Process Management, a gdy zajdzie potrzeba dopiero należy radykalnie zmieniać procesy.
Szukasz eksperta w doskonaleniu procesów? Pomożemy
Kaizen:
pochodzi z Japonii i określa zbudowanie ciągłego nieustannego doskonalenia procesów jako podstawowego elementu zarządzania przedsiębiorstwem.
Lean Management:
to podejście jak najlepiej zaprojektować procesy i w celu harmonizacji w taki sposób, że idealnie do siebie pasują. W analizie wszystkie niepotrzebne elementy są identyfikowane i proces ten jest zaprojektowany jak najbardziej bez nich, z jak najmniejszą ilością elementów. Cele: maksymalna wydajność, jasno określone obowiązki, dokładnie opisane procesy i procesy, w odniesieniu sposobów komunikacji.
Total Quality Management:
jego podstawową ideą jest trwałe osiągnięcie optymalnej jakości wspieranej przez kierownictwo i pracowników. Jakość jest rozpoznawana jako proces, który powinien być stale poprawiany, w którym jakość nie może być osiągnięta w pewnym momencie projektu, ale poprawa jakości musi kontynuowana w nieskończoność.
Six Sigma:
to bardzo statystyczna metoda kontroli jakości procesów: określa się miarę (KPI), potem analizuje, poprawia i monitoruje. Bardzo drogie i efektywne doskonalenie procesów. Jest często używane w procesach produkcyjnych w celu zwiększenia poziomu jakości. Po raz pierwszy zetknęłam się z tym podejściem w Nokia w fabryce produkującej telefony komórkowe. Ilość wykresów, KPI i monitorów w końcu lat 90 tych i na początku XX wieku była powalająca. Tam przeszłam pierwsze przeszkolenie z zarządzania procesami. Dlatego wiele telefonów Nokia miało bardzo niską usterkowość.